Lotnisko zostało wybudowane przez Niemców przed II wojną światową. Podczas wojny stacjonowały na nim samoloty głównie myśliwskie (Me-109). Na początku II wojny światowej lotnisko nie miało większego znaczenia militarnego, ponieważ znajdowało się zbyt daleko frontu i spełniało głównie rolę lotniska szkoleniowego dla nowych pilotów, zmieniło się to, gdy 25 sierpnia 1944 roku powstał tu Stab\JG 7(jednostka wyposażona w samoloty odrzutowe Me 262A-1a). Lotnisko nabrało znaczenia, gdy wojska radzieckie zaczęły zbliżać się do Odry i przygotowywać do sforsowania rzeki.
W nocy z 31 stycznia na 1 lutego 1945 r. wycofujące się wojska niemieckie dokonały wysadzenia urządzeń koszarowych i zabudowy lotniska.
Dnia 4 lutego 1945 r. Chojna wraz z lotniskiem znalazły się w rękach Armii Czerwonej.
W latach 50. Rosjanie zbudowali nowy betonowy pas startowy, który został zlokalizowany w poprzek dotychczasowego pasa startowego wybudowanego jeszcze przez Niemców.
W drugiej połowie 1955 r. na lotnisku w Chojnie ulokowany został 582. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. W roku 1960 w skład uzbrojenia garnizonu zaczęły wchodzić samoloty naddźwiękowe MiG-21F i MiG-21F-13, które stanowiły nową jakość w sowieckim lotnictwie. Lotnisko było systematycznie rozbudowywane, wznoszono na nim szereg obiektów potrzebnych do jego sprawnego funkcjonowania przy wdrażaniu coraz nowocześniejszych typów uzbrojenia. Na początku lat 70. wybudowano dla samolotów MiG-21 ukrycia w formie hangaro-schronów . Wokół lotniska zlokalizowane zostały magazyny amunicji i stacja naprowadzania samolotów. Na terenie chojeńskiego garnizonu stacjonował również 380. Samodzielny Batalion Technicznego Zabezpieczenia Lotniska oraz inne pododdziały. Do przechowywania paliwa na terenie garnizonu zlokalizowano cztery bazy paliw dla samolotów.[1]Mapa
Dziś,duża cześć jest już zaadaptowana przez rożne firmy m.in na magazyny a reszta czeka na inwestorów. Hangary są w dobrym stanie i ku naszemu zdumieniu w jednym z nich mieści się klub bokserski.
1.
2.
3.
4. W drugiej połowie lat 80. XX w. rozpoczęto na lotnisku budowę nowych, większych hangaro-schronów. Nowe obiekty o kubaturze 4366 m3 miały nowocześniejszą konstrukcję i były lepiej przystosowane do uruchamiania silników odrzutowych w ich wnętrzach, posiadały potężne 50-tonowe drzwi frontowe.
5.
6/7.
8.
9. Niestety, niektóre zostały zamienione w dzikie wysypisko śmieci wszelakich.
10.
11. Hangar z "oryginalnym" zamknięciem
12. Niektóre zostały zamurowane, ale już wejście zostało wybite :)
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
Obecnie na terenie lotniska w Chojnie trwa rozbiórka części hangaro-schronów. Na ich miejscu ma powstać nowoczesna elektrownia słoneczna.
Trochę szkoda hangarów, ale przynajmniej teren będzie wykorzystany jak powstanie elektrownia słoneczna, a nie służył za wysypisko śmieci.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńJako dzieciak byłem na tym lotnisku i do dziś bardzo dobrze pamiętam ten wypad. Zakamuflowane schrony robiły na mnie chyba największe wrażenie.
OdpowiedzUsuń