10 mar 2015

Lotnisko w Chojnie (Köningsberg)


  Lotnisko zostało wybudowane przez Niemców przed II wojną światową. Podczas wojny stacjonowały na nim samoloty głównie myśliwskie (Me-109). Na początku II wojny światowej lotnisko nie miało większego znaczenia militarnego, ponieważ znajdowało się zbyt daleko frontu i spełniało głównie rolę lotniska szkoleniowego dla nowych pilotów, zmieniło się to, gdy 25 sierpnia 1944 roku powstał tu Stab\JG 7(jednostka wyposażona w samoloty odrzutowe Me 262A-1a). Lotnisko nabrało znaczenia, gdy wojska radzieckie zaczęły zbliżać się do Odry i przygotowywać do sforsowania rzeki. 
 
W nocy z 31 stycznia na 1 lutego 1945 r. wycofujące się wojska niemieckie dokonały wysadzenia urządzeń koszarowych i zabudowy lotniska.
Dnia 4 lutego 1945 r. Chojna wraz z lotniskiem znalazły się w rękach Armii Czerwonej.
W latach 50. Rosjanie zbudowali nowy betonowy pas startowy, który został zlokalizowany w poprzek dotychczasowego pasa startowego wybudowanego jeszcze przez Niemców.
W drugiej połowie 1955 r. na lotnisku w Chojnie ulokowany został 582. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. W roku 1960 w skład uzbrojenia garnizonu zaczęły wchodzić samoloty naddźwiękowe MiG-21F i MiG-21F-13, które stanowiły nową jakość w sowieckim lotnictwie. Lotnisko było systematycznie rozbudowywane, wznoszono na nim szereg obiektów potrzebnych do jego sprawnego funkcjonowania przy wdrażaniu coraz nowocześniejszych typów uzbrojenia. Na początku lat 70. wybudowano dla samolotów MiG-21 ukrycia w formie hangaro-schronów . Wokół lotniska zlokalizowane zostały magazyny amunicji i stacja naprowadzania samolotów. Na terenie chojeńskiego garnizonu stacjonował również 380. Samodzielny Batalion Technicznego Zabezpieczenia Lotniska oraz inne pododdziały. Do przechowywania paliwa na terenie garnizonu zlokalizowano cztery bazy paliw dla samolotów.[1]
Mapa
 
Dziś,duża cześć jest już zaadaptowana przez rożne firmy m.in na magazyny a reszta czeka na inwestorów. Hangary są w dobrym stanie i ku naszemu zdumieniu w jednym z nich mieści się  klub bokserski.  

1.

 2.

3.

4. W drugiej połowie lat 80. XX w. rozpoczęto na lotnisku  budowę nowych, większych hangaro-schronów. Nowe obiekty o kubaturze 4366 m3 miały nowocześniejszą konstrukcję i były lepiej przystosowane do uruchamiania silników odrzutowych w ich wnętrzach, posiadały potężne 50-tonowe drzwi frontowe.


 5.

6/7.

8.

9. Niestety, niektóre zostały zamienione w dzikie wysypisko śmieci wszelakich.


10.

11. Hangar z "oryginalnym" zamknięciem


12. Niektóre zostały zamurowane, ale już wejście zostało wybite :)
 
 
13.

14.

15.

16.

17.

 18.

 19.

20.

 21.

 22.

23.

24.

Obecnie na terenie lotniska w Chojnie trwa rozbiórka części hangaro-schronów. Na ich miejscu ma powstać nowoczesna elektrownia słoneczna.

4 komentarze:

  1. Trochę szkoda hangarów, ale przynajmniej teren będzie wykorzystany jak powstanie elektrownia słoneczna, a nie służył za wysypisko śmieci.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jako dzieciak byłem na tym lotnisku i do dziś bardzo dobrze pamiętam ten wypad. Zakamuflowane schrony robiły na mnie chyba największe wrażenie.

    OdpowiedzUsuń